UUTISARKISTO
» 2015
» 2014
» 2013
» 2012
» 2011




    
        » 

SUOMEN SUKU  » AJANKOHTAISTA



» KOMIPASTORI DANIIL POPOVIN PUHE KOMIKIRKOSSA 29.3.2020

Kaikkein ankarin kilpailu käytiin niiden kesken, jotka edes jotenkin kykenivät seisomaan omilla jaloillaan. Kun sairaat kuohunnan nähdessään kiirehtivät veteen joka suunnasta, ei liene liioiteltua sanoa, että altaalla oli täysi sekasorto: sairaat tyrkkivät toinen toisiaan, ja kun tilaa ei ollut, he tulivat tallanneeksi maassa makaavia. Epätoivoiset, pitkäaikaisen sairauden heikentämät ihmiset halusivat hinnalla millä hyvänsä olla ensimmäisiä. Jokainen ajatteli vain itseään: ”Minulla ei ole ketään, joka auttaisi minut altaaseen, kun vesi kuohahtaa. Aina kun yritän sinne, joku toinen ehtii ennen minua”, sanoi Jeesukselle sairas, joka jo kauan oli ollut altaalla.

Mitä enää on tehtävissä, jos ei ole omia voimia kuten Betesdan sairaalla, jota kukaan ei halunnut kantaa altaaseen? Mielestäni ei ole sattuma, että tämä ihme kuvataan Johanneksen evankeliumin viidennessä luvussa. Luku viisihän on armon luku. Kun omat voimamme ovat loppumassa, Jeesus tulee jo luoksemme. Kaikista altaalla olevista Jeesus tuli sen luo, jonka tilanteen hän tiesi toivottomaksi. ”Jeesus näki hänet siellä makaamassa vuodematolla ja tiesi, että hän oli jo pitkään ollut sairas. Jeesus kysyi: ’Tahdotko tulla terveeksi?’ (Joh. 5:6)

Hänen voimansa tulee näkyviin heikkoudessa

Jossain mielessä se, mitä maailmassa nyt tapahtuu, muistuttaa tämän kertomuksen tilannetta. Ihmisten elämää hallitsee loputon kilpailu. Opinnoissa, työssä, hankinnoissa, vaatteissa jne. Tämä ajattelumalli on levinnyt jopa seurakuntiin: kenellä on menestyksellisimmät ja suurimmat kokoukset, kirkkorakennukset tai ylistysryhmät. Mutta Jumalan kutsua lepoon ei ole peruttu. Jumalan kansalle on varattu sapatti, lepo täydessä luottamuksessa Isään.

Nyt pandemian aikana ihmisillä kaikkialla maailmassa on mahdollisuus fyysiseen lepoon. Tämä aika on kuitenkin liian kallisarvoista vain kotona oleskelua ja kaappien järjestämistä varten. Sitäkään ei tarvitse unohtaa, mutta nyt voimme ennen muuta olla Herran edessä. Saamme vahvistua luottamuksessa Häneen. Kuulemme, mitä Jeesus puhuu Raamatun kautta, Pyhässä Hengessä. Jeesus puhui miehelle Betesdan altaalla. Tänäkin päivänä Hän puhuu monille, eri kansoihin kuuluville, ihmisille heidän omalla kielellään. Myös suomalaisille ja komeille. Kun turvaamme Jeesukseen ja häneen armoonsa, meidän ei tarvitse hätäillä – saamme levätä luottamuksen virrassa.

Siunausta!

Daniil Popov Komikirkon pastori








Voit antaa tukesi Suomen suvun raamatunkäännöstyölle sekä esirukouksin että lahjoittamalla varoistasi eri käännösprojekteihin. Pankkitiedot kaikkiin projekteihimme löytyvät tästä linkistä. Herra siunatkoon lahjasi ja vaivannäkösi!




»» Kaikki uutiset