UUTISARKISTO
» 2015
» 2014
» 2013
» 2012
» 2011




        » 
    

SUOMEN SUKU  » AJANKOHTAISTA



KOMIPASTORI DANIIL POPOVIN PUHE KOMIKIRKOSSA 29.3.2020
Käännös D. Popovin lähettämästä tekstistä RKI, Kuvat: D. Popov/RKI

14.04.2020

Odota ihmettä levosta käsin


”Tämän jälkeen oli eräs juutalaisten juhla, ja Jeesus lähti Jerusalemiin. Jerusalemissa on Lammasportin lähellä allas, jonka hepreankielinen nimi on Betesda. Sitä reunustaa viisi pylväshallia, ja niissä makasi suuri joukko sairaita: sokeita, rampoja ja halvaantuneita. Nämä odottivat, että vesi alkaisi liikkua. Aika ajoin näet Herran enkeli laskeutui lammikkoon ja pani veden kuohumaan, ja se, joka ensimmäisenä astui kuohuvaan veteen, tuli terveeksi, sairastipa hän mitä tautia tahansa. Siellä oli mies, joka oli sairastanut kolmekymmentäkahdeksan vuotta. Jeesus näki hänet siellä makaamassa vuodematolla ja tiesi, että hän oli jo pitkään ollut sairas. Jeesus kysyi: ’Tahdotko tulla terveeksi? ’Sairas vastasi: ’Herra, minulla ei ole ketään, joka auttaisi minut altaaseen, kun vesi kuohahtaa. Aina kun yritän sinne, joku toinen ehtii ennen minua.’ Jeesus sanoi hänelle: ’Nouse, ota vuoteesi ja kävele.’ ” Joh. 5:1-9

Jeesus ei varmaankaan sattumalta tullut auttamaan Betesdan altaalle juuri sapattina, jolloin työnteko oli sapattikäskyn (sapatti ’lepo’) mukaan kielletty. Kieltoa sovellettiin melko suoraviivaisesti koskemaan kehon kuntoa, vaikka Jumala antaessaan käskyn viettää lepopäivää halusi huolehtia ihmisen sisäisestä tilasta.

Kun Jumala kehotti erämaassa heprealaisia juhlimaan lepopäivää, sapattia, osoitti Hän näin tekemällä, miten syvästi Hän heitä rakastaa ja pitää heistä huolta. Neljänkymmenen vuoden yliluonnollinen turva, terveys ja ihmeet oli tarkoitettu vahvistamaan erämaassa kulkevien täydellistä luottamusta Häneen, joka kutsui heitä pitämään lepopäivää.

Miksi Jeesus paransi ihmisiä myös sapattina? Niin tehden Hän varmaan halusi osoittaa olevansa Hän, joka todella välittää terveydestämme ja hyvinvoinnistamme. Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Seitsemäs päivä on tässä profetaallinen vertauskuva siitä, että Jumala tulee silloin, kun kukaan ei tule. Hän tulee silloin, kun et ehtinyt parantumiskonferenssiin, silloin kun armoitettu julistaja ei rukoillut puolestasi, ja silloinkin, kun sinulta puuttuu uskoa. Jostain syystä Jumala haluaa toimia elämässämme tilanteissa, missä ihmiset eivät voi tulla avuksemme: ”Sairas vastasi: ’Herra, minulla ei ole ketään, joka auttaisi minut altaaseen, kun vesi kuohahtaa. Aina kun yritän sinne, joku toinen ehtii ennen minua.’”(Joh. 5:7)

Voin vain kuvitella, millaista kilpailua ja taistelua altaalla käytiin, ja kaikki vain siksi, että jokainen odotti ihmettä tapahtuvaksi omalle kohdalleen. Kuvitelkaapa itse: viisi suurta pylväskäytävää oli täynnä sairaita ihmisiä. Ja jokainen heistä toivoi olevansa ensimmäinen saadakseen terveyden. On helppo arvata, että ihmiset, joilla oli jalka- tai selkävammoja, karsiutuivat joukosta, sillä käytännössä heidän oli mahdotonta ehtiä altaalle ensimmäisenä.


jatkuu...







Voit antaa tukesi Suomen suvun raamatunkäännöstyölle sekä esirukouksin että lahjoittamalla varoistasi eri käännösprojekteihin. Pankkitiedot kaikkiin projekteihimme löytyvät tästä linkistä. Herra siunatkoon lahjasi ja vaivannäkösi!




»» Kaikki uutiset